Beteglátogatás

A barátok, szomszédok és a tágabb család fontos támogatást biztosíthatnak a hozzátartozóknak. Ha valaki nem tudja mire számíthat, előfordul, hogy inkább nem látogatja meg a demens beteget. Íme néhány hasznos tipp a látogatók számára:

 

Megfelelő időben látogassunk: Olyan időpontra tervezzük a látogatást, amikor a betegnek a legjobb. Ha úgy tűnik, hogy elfáradt, távozzunk.

Kommunikáljunk:  Gesztusokkal is támasszuk alá mondanivalónkat. Olyan ütemben beszélgessünk, hogy a betegnek legyen ideje reagálni. 

Mutatkozzunk be: Ha a beteg zavartnak tűnik, mutatkozzunk be, és mondjuk el, hogy miért jöttünk. „Zsanett vagyok, ma hozzád jöttem látogatóba.”

Emlékezzünk, és nevessünk együtt: Idézzük fel az együtt megélt humoros pillanatokat. „Emlékszem, amikor együtt…” Élvezzünk ki minden egyes percet. 

Hallgassuk meg a beteget: Lehetséges, hogy a beteg szeretné megosztani érzéseit. Legyünk nyitottak, és együttérzőek. 

A közös érdeklődés segíthet kapcsolatot teremteni: Folytassuk közös elfoglaltságainkat. Hallgassunk zenét, sétáljunk. Olyasmit csináljunk, amiben a beteg ügyes, ami jól megy neki.

Mutassuk ki, hogy törődünk vele: Mindnyájan érzelmekkel, gesztusokkal, érintésekkel kommunikálunk. Ha beszélgetés közben megfogjuk a beteg kezét, vagy mosolygunk, az többet érhet minden szónál. 

Készítsünk vendégkönyvet: A demens beteg számára nehézséget jelenthet a hozzá érkezők megjegyzése. A vendégkönyv segítségével könnyebben tud emlékezni arra, hogy ki járt nála, és mi történt ezen idő alatt. 

 

Vendégkönyv – egy eszköz, hogy képben maradjunk

A betegnek sokan segíthetnek: a rendszeresen látogató szomszédok, családtagok, barátok.  Betegsége  előrehaladtával azonban egyre inkább segítségre szorul, így a kör kibővülhet az őt ellátó személyzettel (szociális munkás, terapeuta, nővér) és önkéntesekkel is. 

A vendégkönyv segítségével a beteg jobban átlátja a napját, de a látogatók számára is könnyebb lesz a leírtak ismeretében beszélgetést kezdeményezni.

Egy egyszerű jegyzetfüzet vagy napló tökéletes lehet erre a célra. Központi, jól látható helyen tartsuk, hogy a látogatók észrevegyék (mondjuk a bejárat mellett). Válasszunk nekünk tetsző dizájnt és legyünk kreatívak. Formáljuk a saját ízlésünk szerint a vendégkönyvet. Ragasszunk bele fotókat, írjuk bele a beteg kívánságait, írjuk le látogatásunk célját, hogy miről volt szó, és érzéseink kifejezésére rajzot is készíthetünk.

Az a legjobb, ha a beteg kívánságainak megfelelően vezetjük a vendégkönyvet, de az alábbiakat  mindenképpen ajánlatos feltüntetni: 

  • A látogatás dátuma
  • A látogatás időpontja
  • Mivel töltöttük az időt
  • Mikor jövünk ismét (próbáljuk minél pontosabban leírni)

Ha a beteg egy otthonban lakik, először derítsük ki, hogy van-e lehetőség vendégkönyvet hagyni a szobájában. 


Egy példa a betegápolótól: 

Dátum: 2019. 01. 24.

Kedves János!
Antal vagyok, én ápollak. Ma délután 3 óra körül érkeztem. Mostam és elkészítettem vacsorára a kedvenc ételedet: krumplipürét brokkolival és csirkét. 
Jót beszélgettünk a feleségedről, Mártáról és a kutyádról, Borsról. 

Legközelebb 2019. 01. 26-án, 3 órakor jövök. 

Üdvözlettel:

Antal


Példa barátoktól, családtól:

Dátum: 2019. 04. 11.

Szia Apu!

Anett vagyok, a lányod. Ma délután 1-kor jártam nálad. Csodás ebédet ettünk, majd sétáltunk a környéken. Átmentünk a kisboltba, ahol minden hétvégén lottót szoktál venni. 
Szerdán, 15-én jövök délre. Hozok ebédet, amit itthon meg tudunk enni. Akkor találkozunk. 

Szeretlek:
Anett