Zeneterápia demenciával élők számára 

Részletek Nyíri-Nagy József írásából, Magyar Zeneterápiás Egyesület

 

Magyarországon egyre több idősotthonban dolgoznak zeneterapeuták. Terápiás terveiket elsősorban a nyugat-európai és amerikai kutatási eredményekre alapozzák. A zene önmagában képes a fizikai, érzelmi, szociális és kognitív létünkre hatni, minőségileg magasabb szintre emelni ezen területeinket. 

A zene, a tánc, az éneklés, a játék központi szerepet töltenek be a memóriavesztéssel küzdők életében. Ennek egyszerű oka van: az aktív zenélés, de a passzív zenehallgatás is hat az agykérgi és kéreg alatti struktúrára, amelyek az emlékezésben fontos szerepet töltenek be. 

A zene és a beszéd feldolgozása az agyban sokszor egymást fedő területek. Ezek a bizonyított kapcsolódások kiemelten fontosak a demencia esetén, ahol az agyi kapacitás folyamatosan leépül. Az elhalt agysejt nem helyettesíthető, de az olyan bennünk élő, életünk során elsajátított komplex rendszer, mint a zene, képes életünk utolsó percéig a még bennünk meglévő képességeinket mozgósítani páratlan kapcsolódásai révén. 

Minden klienssel való első találkozás során a terapeuták a családtagok bevonásával személyiségkártyát hoznak létre, melynek célja, hogy tartalmazza azokat az információkat, mellyel elindítható a terápia. Ide tartoznak a kedvenc dalok, slágerek, műfajok, a zenei oktatás, élmények múltbeli megélése, tapasztalatai, hangszertudás, koncertlátogatás, kórusélet, vallási dalok. Kiemelt zenei anyagnak tekintik a demencia sajátos tünetei miatt az egyén fiatalkorához (0-30 év) tartozó zeneirodalmat, de ennél sokszor fontosabb az egyéni emlékezet, érdeklődés, motiváció. 

Általánosságban elmondható, hogy a zenés alkalmak, foglalkozások oldják a stresszt, pozitív hatással vannak a kliensek depressziójára, elterelik a beteg figyelmét, aktivizálják az érzelmeket, a hosszú távú memóriát. A meglévő készségeket, képességeket időben és minőségi értelemben is hosszabban fenntarthatjuk a nem verbális terápiák segítségével, ezáltal a demenciával élők jólétét biztosíthatjuk. 

Az tapasztalható, hogy a kór előrehaladtával egyre jelentősebbek a gyermekdalok, zenei mondókák, édesanyák altatódalai, a közös apró táncok, dúdolások. Nem beszélve a végső szakaszról, a palliatív ellátásról, mely teljesen másfajta jelenlétet, kísérést kíván a zeneterapeutáktól is. 


Szempontok az egyéni gondozás során

Érdemes összeállítani olyan zenei anyagot (CD, applikáció stb.) melynek dalai a kliens szívéhez legközelebb állnak. Fontos, hogy hangerőben, tempóban ne legyenek nagy váltások az elhangzó kedvenc slágerek között. Ezt eleinte érdemes együtt hallgatni, dúdolni, a dalokhoz együtt mozogni, táncolni, azaz a hozzá kapcsolódó pozitív érzelmeket felidéztetni, felszínre hozni. 
Az is fontos, hogy a kedvelt zeneműveket eredeti, az egyén által valós idejében hallgatott formájában érdemes lejátszani, meghallgatni. 
A zenehallgatással elérhetjük, hogy hozzátartozónk, gondozottunk figyelmét lekösse, akkor is, ha nem vagyunk mellette, így ő biztonságba, kényelembe kerül, míg a gondozó más fontos feladatokra is tud koncentrálni. 
A közös táncolás, együtt mozgás további örömforrást jelent gondozott és ápoló számára. Hasonló örömteli, energetizáló hatása van a közös éneklésnek is. 
Ameddig csak lehet, vigyük családtagunkat koncertekre, kórus-előadásokra, színházi programokra.
A gondozó számára szomorú esemény lehet annak megélése, hogy okos, kedves nagyszülője már csak óvodáskori dalok éneklésére képes, de a demenciával élő számára, kaotikus világában ezek lehetnek az utolsó kapaszkodók a pozitív érzelmek, valós emlékek világához. 
A túlstimulálást kerülni kell. A sok táncolás, vidám zenélés, órákon át bömböltetett nóta-tv megviseli a demens ember pszichés és lelki állapotát, módosítja azt, túlpörgeti, kontrollvesztés áll be, irritáltság, viselkedésben agresszió, mindaz, aminek enyhítésére alkalmazzuk eredendő célként a zenét. 


Néhány zeneterápiás játékötlet 

1. Saját hangszer készítése hétköznapi tárgyakból internet segítségével (szívószál, tejfölös pohár, babok összevarrt zsákban) 
2. Memóriagyakorlat: 5 különböző tárgy hangjának bemutatása, majd csukott szemmel hallgatás után meg kell mondani, melyiket szólaltattuk meg 
3. Az A part alatt című dal eléneklése képek alapján 
4. Érzelemkártyák felolvasása, adott kártya alapján éneklés (örömmel énekeljük a Kis kacsa fürdik dalt, szomorúan a Hull a szilva kezdetűt, és mosolyogva a Legyen a Horváth kertben Budán című operettslágert) 
5. Tartsunk otthon rádiós műsort! Ehhez nem kell más, mint szerettünk kedvenc dalanyaga CD-n, telefonon, s a számok között felolvassuk, vagy felolvastatjuk vele az időjárásjelentést, a híreket, egy szép verset, fontos közmondásokat, napi mottót, bibliai idézetet, vagy divattippeket 
6. Fessünk, gyurmázzunk, hajtogassunk papírt, vágjunk, varrjunk, ragasszunk együtt zenehallgatással összekötve 
7. Hallgassunk meg egy rövid zenét, zenei részletet, s a családi fotók, kinyomtatott képek, esetleg megvásárolt képeslapok közül válassza ki, hogy melyik képhez illet a zene 
8. Játsszunk kvízt otthon! Lehet a témakör a Táncdalfesztivál! 
9. Olvassunk fel és nézzünk meg közösen diafilmeket, a képekről gyűjtsünk szavakat, hangokat. 10. Zenésítsük meg kedvenc verseit, vagy általa mondott szavakból írjunk verset, zenét.

11. Ha jó a kedved üsd a tenyered kezdetű dal alkalmas arra, hogy csettintsünk, fütyüljünk, hapcizzunk, kurjantsunk, dobbantsunk, kiáltsunk…. 


Négy apró jó tanács

  • A visszhang játékokat ne erőltessük, az utánzáson alapuló játékok működnek, de csak azonos időben, vagy szinte rövid eltéréssel.
  • A zenehallgatásra választott mű maximum 1 perces legyen, idővel van, akinél az erre szánt idő bővíthető.
  • A szemkontaktus gyakorlása, a másik ember érzékelésére való figyelemfelhívás fontos - használjunk bátran digitális eszközöket, az újdonság erejével hatnak, zenét hallgatni, képeket, filmeket nézegetni tökéletesek.
  • A cél: a sikerélmény, a jókedv biztosítása minőségi idővel összekötve. S ne feledjük, a változás örömmel is járhat!